name | autoweek.cz

Lada Vesta - novinka na cestě k efektivitě

Lada Vesta - novinka na cestě k efektivitě

31.08.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Souběžně na autosalonu v Moskvě a v továrně v Togliatti byl představen koncept nového modelu automobilky AvtoVAZ - Lada Vesta. AvtoVAZ v Togliatti připravuje mnohem větší revoluci, než jen uvedení nových moderních modelů.

V Moskvě poprvé vystavená Lada Vesta je automobil na pomezí kompaktní a střední třídy vyvinutý na nové platformě ruské automobilky AvtoVAZ BC. Vyvinuli ji inženýři AvtoVAZu ve spolupráci s Alliancí Renault-Nissan. Lada Vesta se bude od září roku 2015 vyrábět v Iževsku. V plánu je výroba automobilů 120 000 vozů Lada Vesta za rok.

 

V nabídce mají být čtyři motory, dva z produkce AvtoVAZ - osmiventilový a šestnáctiventilový, další budou získány od Aliance Renault-Nissan. Lada Vesta má být náhradou za model Priora, jehož výroba by měla být ukončena v první polovině roku 2016, ale bude směřován poněkud výš.

 

AvtoVAZ současně s konceptem ukazujícím sériovou podobu nového modelu, předvedl i nový závodní vůz pro mistrovství světa cestovních vozů WTCC, vytvořený na stejném základě. Protože návrh designu sériového vozu vznikal digitálně pomocí modelování CAD, mohla se závodní podoba rodit současně.

 

Podle šéfdesignéra Steveho Mattina šlo o unikátní zkušenost, vytvářet oba vozy společně. Pomáhalo v tom i to, že závodní oddělení Lada Sport sousedí se střediskem designu, což usnadňovalo komunikaci. Spolupráce obou oddělení se podle Mattina nejvíc projevil při návrhu přední části vozu. Vystavený designový návrh vozu WTCC nyní absolvuje rozsáhlé zkoušky v aerodynamickém tunelu a testování na dráze.

 

Na připravovaném voze Vesta WTCC je pozoruhodné také to, že je ve zcela nových barvách - namísto Lukoilu se totiž hlavním sponzorem stane společnost Rosněft, společný podnik ruské vlády a společnosti BP.

 

Největší ruská automobilka AvtoVAZ plánuje návrat k ziskovosti pomocí snížení nákladů a nabídkou nových modelů, s nimiž chce získat zpět větší podíl na domácím trhu. AvtoVAZ chce do konce tohoto roku snížit počet zaměstnanců o 25 % (tzn. 19 000 lidí) a zjednodušit systém řízení snížením jeho úrovní z devíti na pět a tím snížit výrobní náklady o 25 %. Uvedl to generální ředitel automobilky Bo Andersson na moskevském autosalonu při premiéře nových konceptů Vesta a XRay2.

 

Aby se podařilo dosáhnout ziskovosti produkce, bude AvtoVAZ snižovat vývojové a výrobní náklady tím, že bude při vytváření nových modelů ve velké míře využívat komponenty z Aliance Renault Nissan. "Budeme maximálně využívat výhody aliance, abychom byli mnohem konkurenceschopnějšími. Musíme také dosáhnout vyšší efektivity a zbavit se zbytečné byrokracie," řekl Andersson, Švéd, který přišel do AvtoVAZu přes GAZ od GM jako první zahraniční generální ředitel.

 

Pro snížení výrobních nákladů AvtoVAZ rovněž plánuje rozšíření vlastní výroby mnoha komponent, jako například sedadel. Nešlo by ale o budování nových výrobních zařízení, ale o lepší využití těch stávajících, které má automobilka k dispozici v gigantickém areálu v Togliatti. Pomůže to i odříznout se od stávající sítě dodavatelů, v mnoha případech napojených na organizovanou trestnou činnost. Odhaduje se, že až 20 % dodávek pro výrobu stále ještě není nasmlouváno na základě férového výběrového řízení. Odstranění dosavadních monopolů a zprůhlednění smluv s dodavateli by mělo dopomoci ke značnému snížení nákladů, protože v mnoha případech AvtoVAZ za klíčové díly platí i dvojnásobek ve světě běžných cen. AvtoVAZ v současné době nakupuje od svých dodavatelů díly za 140 miliard rublů (3,78 miliardy dolarů) ročně! Připomeňme, že Andersson byl v době svého působení i GM specialistou na nákup.

 

V Togliatti se v provozech AvtoVAZ začínají v rámci spolupráce s Aliancí Renault-Nissan současně vyrábět také automobily Datsun on-DO a mi-DO, navržené na bázi stávajícího modelu Lada Kalina resp. Granta.