name | autoweek.cz

Nový Opel Grandland X

Nový Opel Grandland X

28.06.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opel Grandland X nabízí moderní vzhled SUV se zvýšenou polohou sedadel a dobrým výhledem všemi směry. K tomu přidává špičkovou techniku pro pohodlné a bezpečné cestování. Jde o další výsledek spolupráce německé automobilky s PSA Group.
Opel se s modelem Grandland X chce v rostoucím segmentu kompaktních SUV postavit nejprodávanějším modelům, především Volkswagenu Tiguan a Nissanu Qashqai. Na rozdíl od nich ale nebude nabízet pohon všech kol (i když do budoucna nelze vyloučit využití hybridního pohonu s elektrickým pohonem všech kol). Opel tímto modelem rozšiřuje svou řadu svých crossoverů a SUV - po modelech Mokka X (vyvinutý ještě u GM) a Crossland X (vzešlý rovněž z partnerství s PSA).
 
Víc Insignia než 3008
Opel Grandland X je dlouhý 4477 mm s rozvorem 2675 mm a objemem zavazadlového prostoru je 514 resp. až 1652 l. Po technické stránce vychází ze stejného základu jako Peugeot 3008, tzn. z platformy PSA EMP2. Od Peugeotu přebírá i pohonné jednotky. Opel k tomu ale přidává mnoho komponent z nové generace svého modelu střední třídy Insignia Grand Sport/Sports Tourer. To je patrné zejména při pohledu do interiéru, ale týká se to i některých asistenčních systémů.
 
Z Insignie pochází mj. multimediální systém IntelliLink nejnovější generace s až 8“ displejem. Je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto. Nechybí ani telematický systém Opel OnStar s hotspotem Wi-Fi a novými službami, jako jsou rezervace hotelu přes booking.com nebo vyhledávání volného parkoviště přes Parkopedii.
 
Asistenty pro bezpečnost i komfort
Sériová výbava zahrnuje asistenční systém pro udržování jízdního pruhu LDV (Lane Departure Warning), čtení dopravních značek Road Sign Recognition a asistent pro rozjezd do svahů HSA (Hill Start Assist). Grandland X si ale přináší i mnoho dalších asistenčních systémů, jako jsou výstraha před nebezpečím vpředu Forward Collision Warning s funkcí nouzového brzdění Automatic Emergency Braking a rozpoznáváním chodců, systém monitorování únavy řidiče Driver Drowsiness Alert, parkovací automat Advanced Park Assist a kamerový systém se záběrem 360°. Bezpečnost zvyšuje i adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), který udržuje nastavenou rychlost a odstup od vpředu jedoucího vozu a v případě potřeby dokáže vůz až úplně zastavit.
 
Opel pro model Grandland X nabízí LED světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) s funkcí odbočovacích světlometů, asistenční systém dálkových světel, automatickou regulaci dosahu světelného paprsku a další.
 
Typický komfort vozů Opel zaručují přední ergonomická sedadla s certifikátem AGR, vyhřívaný volant, vyhřívání předních i zadních sedadel a bezdotykové elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru.
 
Start se dvěma motory
V první fázi po uvedení na trh budou pro Grandland X připraveny dva motory. Oba lze kombinovat se šestirychlostní přímo řazenou nebo šestirychlostní automatickou převodovkou a standardně jsou vybaveny systémem Start/Stop.
 
Celohliníkový zážehový tříválec 1,25 l s přímým vstřikováním benzinu a s přeplňováním turbodmychadlem dává výkon 96 kW (130 k). Při otáčkách 1750/min poskytuje maximální točivý moment 230 N.m. Kombinovaná spotřeba paliva podle NEDC je 5,4 l/100 km. Čtyřválcový turbodiesel 1,6 l má výkon 88 kW (120 k) a maximální točivý moment 300 N.m při 1750/min. Kombinovaná spotřeba podle NEDC je 4,3 l/100 km. Od podzimu se nabídka rozšíří směrem k výkonnějším (tzn. 1,6 turbo 121 kW/165 k a turbodiesel 2,0 l 110 kW/150 k), i k hospodárnějším motorům.
 
Místo 4x4 Grip Control
K vysokému požitku z jízdy kromě asistenčních systémů přispívá i příplatkový elektronický regulační systém Grip Control. Ten zaručuje bezpečný přenos točivého momentu na silnici na každém povrchu a za všech klimatických podmínek. Řidič může otočným ovladačem nastavit pět jízdních režimů. Systém přizpůsobuje přenos točivého momentu na přední poháněná kola, zabraňuje prokluzování kol a u modelů s automatickou převodovkou modifikuje momenty pro přeřazení i charakteristiku elektronického pedálu akcelerátoru. To vše dohromady zaručuje optimální trakci a dynamickou stabilitu bez ohledu na to, zda Grandland X jezdí na sněhu, v bahně, písku nebo na mokrém povrchu.
 
Nový Opel Grandland X bude mít světovou premiéru na letošním mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem a krátce poté se objeví i v showroomech prodejců. Vyrábět se bude v závodě PSA v Sochaux.