name | autoweek.cz

Opel a Vauxhall se stávají součástí skupiny PSA

Opel a Vauxhall se stávají součástí skupiny PSA

02.08.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Skupina PSA dokončila akvizici značek Opel a Vauxhall, oznámenou 6. března 2017. Nově vzniklá skupina se stává evropskou dvojkou s podílem na trhu v první polovině roku 2017 celkem 17 %. Opel má za úkol stát se do roku 2020 ziskovým.
Skupina PSA oznámila dokončení (closing) koupě společností Opel/Vauxhall, které dosud patřily pod General Motors. Dohoda o prodeji byla podepsána 6. března 2017. Skupina PSA se díky značkám Opel/Vauxhall stává druhým největším evropským výrobcem automobilů. Za prvním pololetí činí její podíl na trhu 17 %.
 
Skupina PSA, která po této akvizici zahrnuje pět značek, tak posílila svou přítomnost na největších evropských trzích. To současně vytváří základ pro další růst.
 
Úsporný program a cesta k ziskovosti Opelu
Týmy Opel a Vauxhall s podporou PSA zahájily práci na vypracování strategického plánu, jehož cílem bude obnovit ekonomické základy obou značek zeštíhlením struktury řízení. Tento plán do 100 dnů představí výkonný ředitel Opel/Vauxhall Michael Lohscheller a zajistí jeho realizaci. Přitom podpoří synergie vzešlé z toho nového spojení, jež se odhadují na téměř 1,7 miliard eur ročně.
 
„Pomůžeme Opelu a Vauxhallu vrátit se k ziskovosti s cílem ustanovit v rámci automobilového průmyslu nové měřítka,“ říká předseda představenstva skupiny PSA Carlos Tavares. Cílem pro Opel/Vauxhall je do roku 2020 dosáhnout pozitivní bilanci finančních toků s operativním ziskem 2 % a do roku 2026 zvýšit operativní zisk na 6 %.
 
„Změna vlastníka po 88 letech s GM znamená novou kapitolu v historii značky Opel. Opel bude i nadále nabízet techniku Made in Germany dostupnou pro všechny. Kombinace našich silných stránek umožní, aby se Opel a Vauxhall staly ziskovými a schopnými zajišťovat činnost z vlastních zdrojů. Máme nyní před sebou jasný úkol zabezpečit ziskovost do roku 2020,“ říká generální ředitel Opelu Michael Lohscheller.
 
Šance pro PSA
Dokončení prodeje přestavuje zásadní etapu ve vývoji skupiny PSA, která byla dosažena díky výraznému nasazení týmů zapojených do operace. Dozorčí rada vyslovila uznání předsedovi představenstva Carlosi Tavaresovi a finančnímu řediteli Jean Baptistu de Chatillonovi, kteří v rámci představenstva sehráli v této transakci klíčovou roli. Vzhledem k úkolům, které nyní stojí před skupinou PSA, považuje dozorčí rada za nezbytné je zainteresovat do zajištění oživení Opelu za podmínek, které budou ještě upřesněny.
 
Současně s touto operací se připravuje odkup evropských operací GM Financial. Ten ještě musí potvrdit příslušné antimonopolní orgány a měl by proběhnout ve druhé polovině roku 2017.
 
Předseda představenstva skupiny PSA Carlos Tavares při této příležitosti prohlásil: „Vstupujeme dnes se značkami Opel a Vauxhall do nové fáze rozvoje skupiny PSA. Tento projekt byl dokončen během pouhých několika měsíců zejména díky vynikající práci našich týmů, kterým bych chtěl srdečně poděkovat. Tuto příležitost využijeme k vzájemnému posílení a k získání nových zákazníků, a to díky provádění plánu výkonnosti, který zrealizují značky Opel a Vauxhall. Souběžně s tím zůstává prioritou pro týmy provádění plánu Push to Pass, na jehož cíle se budeme nadále zaměřovat. Věříme, že z dynamiky, kterou tato strategie může přinést, budou mít prospěch jak naši zákazníci, tak naši zaměstnanci.“
 
Nový manažerský tým v Rüsselsheimu
Opel rovněž představil nový manažerský tým. Šéfem výroby se místo Philipa Kienleho stal Remi Girardon, který přišel od PSA, a novým finančním šéfem se místo Lohschellera stal Philippe de Rovira. Dosavadní šéf vývoje spalovacích motorů Opelu Christian Müller se stal místo Williama Bertagniho technickým šéfem, jehož úkolem je integrovat technický vývoj a vývoj pohonných jednotek do jednoho oddělení. Michelle Wenová, přicházející z oddělení nákupu společnosti Vodafone, nahrazuje Katherine Woirthenovou v čele nákupu a dodavatelských řetězců. Kienle, Worthen a Bertagni byli do Rüsselsheimu dosazeni z Detroitu a předpokládá se, že se vrátí do vedení GM.
 
Ačkoliv Karl-Thomas Neumann, jemuž se podařilo významnou měrou znovu vylepšit pověst Opelu, v červnu rezignoval na funkci generálního ředitele, jeho nejbližší spolupracovnice Tina Müllerová zůstává šéfkou marketingu.
 
Součást strategie GM
Jednání mezi PSA a GM o koupi Opelu začala v únoru a už v březnu byla uzavřena dohoda s kupní cenou 2,2 miliardy eur. Generální ředitelka GM Mary Barraová rozhodla po stažení značky Chevrolet z Evropy opustit ztrátové trhy v Rusku, Indonésii a nyní i Evropě. Spolu s tím ukončila ztrátovou výrobu v Indii a Austrálii.
 
PSA a Opel mohou okamžitě navázat na spolupráci mezi PSA a GM, zahájenou v roce 2012 v rámci „globální strategické aliance“. V jejím rámci se už realizovaly tři ze zvažovaných 40 společných projektů - už byl zahájen prodej modelu Crossland X, na podzim přijde Grandland X a příští rok nástupce užitkového Opelu Combo. Po uzavření dohody už bylo také rozhodnuto změnit technické řešení nové generace Opelu Corsa, který má přijít v roce 2019 a nově bude vycházet z techniky PSA.
 
PSA a Opel budou nadále s GM spolupracovat na využívání vývoje vozidel s elektrickým pohonem u GM a Opel bude pro GM vyrábět vozy značek Buick a Holden.