autoweek.cz

Konec nové továrny pro Volkswagen Trinity?

Konec nové továrny pro Volkswagen Trinity?

18.11.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle německých médií Volkswagen přezkoumává plány na výstavbu nové továrny ve Warmenau u Wolfsburgu pro výrobu budoucího klíčového elektromobilu Trinity.

Od září řídí koncern Volkswagen Oliver Blume, který také nadále řídí dceřinou společnost Porsche. Blume převzal od svého předchůdce Herberta Diesse přetrvávající problémy softwarem a několik finančně náročných projektů. Podle zpráv německého obchodního časopisu Manager Magazinu to nyní vede k úpravám dalších plánů a zpoždění zahájení výroby připravovaného klíčového modelu Trinity.

 

Ambiciózní projekt Trinity

Výstavba nového závodu ve Wolfsburgu pro cílovou výrobu přibližně 250 000 elektromobilů ročně má začít na jaře 2023. Letos v březnu projekt, vyžadující investici ve výši 2 miliardy eur, slavnostně zahájil Herbert Diess. Výroba nového prémiového elektromobilu Volkswagen Trinity, vycházejícího ze zcela nové platformy SSP (Scalable Systems Platform), zde má začít v roce 2026. Kromě atraktivního elektromobilu za dostupnou cenu by má projekt Trinity přinést pokročilé a efektivní výrobní metody. Elektromobily mají být v nové továrně vyrobeny za 10 hodin na vozidlo, tedy stejně rychle jako Diessův ideál Tesla v Grünheide v Braniborsku.

 

Manager Magazin uvádí, že nový generální ředitel Blume již novou továrnu nechce. O konci závodu Warmenau ve Wolfsburgu ještě nebylo formálně rozhodnuto. Blume však už údajně dal svým spolupracovníkům jasně najevo, že to je jeho cíl. VW Group nedávno odložila plánovací kolo pro investice v příštích letech na leden.

 

V reakci na zprávu Manager Magazinu o zastavení projektu nové továrny bylo pro zaměstnance vydáno společné prohlášení generální ředitele Volkswagen Group Olivera Blumea a generální ředitele značky Volkswagen Thomase Schäfera. V něm se konstatuje: „V současné době využíváme příležitost podívat se na všechny projekty a investice a jejich životaschopnost.“ VW Group má zveřejnit své plány v nejbližších týdnech. „Ještě je příliš brzy na konkrétní prohlášení o dalším plánování. Jedna věc je ale jasná: nikoho nenecháme napospas. Naopak, všichni se shodneme na tom, že náš nový plán bude robustnější a odolnější s lepšími produkty, které ztělesňují jádro našich značek z hlediska designu, kvality a technologie, s vozy, na které jsou od nás naši zákazníci po desetiletí zvyklí. Ve Wolfsburgu chceme a budeme ukazovat, jak lze dosáhnout potřebné transformace s výhodami pro všechny zúčastněné,“ uvádí se ve společném prohlášení.

 

Odklady pro víc projektů

Příčinou změn v projektu Trinity jsou zejména problémy v softwarové divizi Cariad. Takzvaná generace softwaru 2.0, kterou Diess zamýšlel jako operační systém pro automobily všech koncernových značek, by měla být uvedena až v roce 2029 namísto roku 2026, protože předchozí verze, které již byly zpožděné, vyžadovaly více práce. Výsledkem je, že vývoj nové platformy SSP, plánované pro celou skupinu, a modelu Trinity, který je založen na novém softwaru a platformě, podle zprávy výrazně zaostává.

 

Zahájení výroby modelu Trinity se údajně posouvá z roku 2026 na rok 2030. Podle Manager Magazinu budou místo modelu Trinity zpočátku uvedeny další dříve neplánované elektrické modely založené na platformě MEB vytvořené pod Diessovým vedením. Vyrábět by se měly i ve staré továrně, v níž se některé provozy již přestavují na produkci elektromobilů. Elektromobily VW ID.3 a ID.4 by navíc měly kromě připravované modernizace dostat nástupce. Aby současné modely zůstaly přiměřeně konkurenceschopné, měly by mít mimo jiné lepší software, delší dojezd a rychlejší nabíjení.

 

Blume nedávno ukončil nákladný projekt autonomního řízení v americkém start-upu Argo AI ve spolupráci s Fordem, což pravděpodobně bude mít také na projekt Trinity dopad. Poznatky z něj totiž měly být využity k vývoji autonomního řízení na úrovni 4. Volkswagen nyní spolupracuje s Mobileye, což je divize asistovaného řízení výpočetního gigantu Intel, s cílem vyvinout pokročilé technologie pro podporu řidiče a autonomní řízení.

 

Podle informací Manager Magazinu se nyní odkládají některé modely a platformy o celé roky, čímž se riskují potíže zejména u klíčových značek VW a Audi. Softwarové problémy ve VW Group jsou považovány za jeden z důvodů, proč byl Diess v létě odvolán. Mimo jiné se kvůli nim odkládá uvedení na trh pro Porsche důležitého elektrického Macanu.