name | autoweek.cz

Malé a kompaktní crossovery v nástupu

Malé a kompaktní crossovery v nástupu

19.09.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Příchod vozu Mercedes-Benz GLA je mnohem významnější než jen rozšíření nabídky značky. Zásadním způsobem totiž mění přístup ke kompaktním crossoverům.

V přístupu k vozům SUV a crossoverům byl svět dlouho zásadním způsobem rozdělen. Američané vzhledem k nízké ceně benzinu, přísným rychlostním limitům a touze po velkých autech dávali tradičně přednost zbytečně nákladným, po dynamické stránce neuspokojivým SUV stavěným na archaickém základě s karoserií připevněnou na žebřinovém rámu nebo velkým crossoverům, které v sobě spojovaly nevýhody jak osobních automobilů, tak pick-upů.

Naproti tomu Evropané působili moudřejším dojmem, protože je užší klikaté silnice a vysoké daně na pohonné hmoty nutily uvažovat nad hospodárností provozu. Proto dávali přednost efektivnějším vozům s karoserií kombi, vycházejícím z běžných osobních automobilů, které byly kvalitnější než americká dvouprostorová vozidla s vyšší světlou výškou.

Jenže v posledních letech toto rozdělení přestává platit. Zákazníci v Evropě, stejně jako v Asii, přecházejí ke kompaktním a malým crossoverům, jako jsou Chevrolet Trax nebo Dacia Duster. A ti, kteří byli méně zasaženi krizí eurozóny, takže mají dost peněz, přecházejí k Audi Q3 nebo BMW X1. Dokonce i na rozvíjejících se trzích roste poptávka po crossoverech.

Ukazuje se, že vyšší pozice při jízdě, pohodlnější nastupování, vyšší světlá výška a robustní vzhled SUV oslovuje zákazníky po celém světě. Právě tento segment je jedním z mála světlých bodů na neutěšeném evropském automobilovém trhu. Existuje zde proto velký prostor pro růst.

Malé a kompaktní crossovery se stávají globálními modely. Ze seznamu nejprodávanějších crossoverů ve Francii vyplývá, že devět modelů z první desítky je v nabídce jak v Evropě, tak v Severní Americe. Kromě Evropy tyto vozy získávají pozice v zemích BRIC, Austrálii a dokonce v Severní Americe, kde Buick nestačí dodávat svůj Encore, což je přejmenovaný Chevrolet Trax.

Nissan Qashqai, jenž stál u rozšíření tohoto segmentu mimo území Severní Ameriky, se prodává teprve od roku 2007. Jeho okamžitý prodejní úspěch znamenal, že téměř každá značka v následujících letech uvedla na trh konkurenta pro Qashqai nebo jeho menšího sourozence Nissan Juke. Vozy jako Dacia Duster nebo Volkswagen Tiguan patří k první generaci, která tento segment vytvořila. Nyní proti nim nastupují nové vozy jako Chevrolet Trax, Peugeot 2008 nebo Renault Captur.

Z globálního hlediska přinesl nevídaný úspěch model Evoque značce Range Roveru, takže ta stále není schopná uspokojit poptávku, přestože tyto vozy vyrábí na plné obrátky.

Malé crossovery jsou navíc vysoce ziskové, takže pro automobilky nabízejí řešení jejich ekonomických problémů.

Chevrolet Trax, Buick Encore a Opel Mokka například sdílejí platformu GM Gamma II se skromnějšími vozy, jako je třeba Chevrolet Spin, což je nízkonákladový minivan vyráběný v Indonésii a Brazílii, nebo malý Chevrolet Sonic v Severní Americe a Austrálii (v Evropě se prodává jako Aveo). Jenže v USA Sonic stojí něco málo přes 14 000 dolarů, zatímco základní cena Buicku Encore je zhruba o 10 000 dolarů vyšší, i když sdílejí stejný motor (v ČR je ovšem rozdíl ceny mezi Chevrolety Trax a Aveo se stejným motorem 1,6 l minimální).

Pro automobilku, vyrábějící luxusní vozy jako Mercedes-Benz, je důležité, že konečně bude mít model, jímž bude konkurovat vozům Audi A3 a BMW X1 zejména proto, aby jim zabránila zvyšovat podíl na trhu. Důležité ale je i to, že tímto vozem Mercedes-Benz uvádí nové řešení kompaktního crossoveru s pohonem předních kol. Mercedes-Benz GLA totiž vychází ze stejného základu jako kompaktní sedan, což opět vytváří prostor pro vyšší ziskovost celého projektu. Nenechme se zmást zaměřením tiskových informací o propracovaném systému pohonu všech kol 4MATIC. V tomto segmentu (na rozdíl od větších crossoverů) totiž zákazníci volí v drtivé většině "dvoukolky". Francouzské vozy Peugeot 2008 a Renault Captur proto dokonce pohon všech kol ani nenabízejí.

Pro Mercedes-Benz je tu ještě jedna důležitá okolnost. Zatímco BMW pokračuje ve výrobě modelu X1 v Německu, Audi a Mercedes-Benz zvolily nízkonákladové země, jako jsou Španělsko a Mexiko (v případě Audi) a Maďarsko (v případě Mercedesu-Benz). To by jim mělo pomoci udržet nízké výrobní náklady a tím i potřebné ziskové rozpětí.

Úspěch těchto vozidel znamená, že nejsme svědky krátkodobé módní vlny. Současné podmínky na trhu napomohou dalšímu rozšiřování těchto vozů. Zvláště když potřeba zvyšování objemu výroby a využívání současných platforem vytvoří ještě větší prostor pro dosažení vysoké ziskovosti. Automobilky proto udělají maximum, aby se tyto vozy prodávaly po celém světě.

Díky tomu všemu mohou automobilky rovněž poskytnout podporu řadě výrobců originálních dílů. Současně si vytvoří šanci splnit připravované emisní předpisy EU, neboť menší crossovery s hospodárnějšími motory v tomto ohledu předčí luxusní a výkonná vozidla.