name | autoweek.cz

Novinky z AvtoVAZ

Novinky z AvtoVAZ

19.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ruská automobilka AvtoVAZ sice kraluje domácímu trhu, ale její podíl dlouhodobě klesá současně s tím, jak klesá prodej aut v zemi. Snaží se na to reagovat zlepšenými službami zákazníkům i novými modely, jako jsou Lada Granta Hatchback, Kalina Sport nebo Vesta.

Ruská automobilka AvtoVAZ reaguje na pokles jejího podílu na ruském trhu z 18,3 % v roce 2012 na loňských 16,4 %. Pokles ruského trhu na největší ruskou automobilku dopadá mnohem tvrději než na jiné značky.

President AvtoVAZ Bo Inge Andersson proto zavádí mnoho opatření ke zlepšení pověsti značky v očích zákazníků, zvýšení kvality služeb a současně s tím i nový styl designu vozů. Novinky uvedl na konferenci obchodních partnerů vicepresident pro marketing a prodej Arťom Fedosov.

Pod vedením ředitele designu Steveho Martina AvtoVAZ připravuje novou generaci vozů ve zcela novém stylu. Na tyto vozy, využívajícími konstrukční prvky aliance Renault-Nissan, si ale budeme muset ještě počkat. Zatím se alespoň rozšiřuje nabídka o nová varianty stávajících modelů a modernizaci těch starších.

 

Prodloužená garance a bonusy pro prodejce

Nejdůležitější novinkou, na ruském trhu zatím velmi neobvyklou, je garance na vozy Lada Granta, Kalina a Priora, stejně jako na model Lada Largus (tj. Logan MCV), prodloužená na tři roky nebo 100 000 km. Na vozy Lada 4x4 byla záruka prodloužena na dva roky resp. 50 000 km. Spolu s tím se má zlepšit i zásobování náhradními díly a jejich dostupnost. To vše dohromady by mělo zabezpečit větší loajalitu zákazníků ke značce i jejím značkovým servisům.

Spolu s tím se mění i forma spolupráce automobilky s jejími prodejci a značkovými servisy. S těmi by se měla dělit o dosažený zisk formou objemových bonusů a zvýšeným podílem z doporučené ceny vozu. Podle listu Vědomosti by celkové navýšení plateb prodejcům mělo dosahovat obdobné výše jako u partnerských značek Renault, Nissan, ale i konkurenčních značek Hyundai a Kia.

 

Lada Granta Hatchback

Téměř tři roky po prvním veřejném představení sedanu Lada Granta, který je už rok a půl suverénně nejprodávanějším vozem ruského trhu, přichází nová karosářská varianta - pětidveřový hatchback, který nahradí model Samara. Překvapující je, že výroba hatchbacku Lada Granta byla svěřena továrně v Iževsku. Produkce tam začne během jara.

Nová verze Granty byla od počátku koncipována jako lacinější auto než je sedan. Konstruktéři a designéři se proto museli vejít do velmi úzkých cenových limitů. Proto použili velmi mnoho prvků převzatých ze sedanu, řada dalších je ale odlišných, aby se u nich snížily výrobní náklady (například černý nátěr nárazníků). Naopak se na zádi překvapivě objevují mlhové světlomety s LED, přičemž u vyšších verzí jsou LED i na směrovkách.

Hatchback Lada Granta je se 4247 mm o 13 mm kratší než sedan. Má splývavý klasický profil, aby se neznečišťovalo sklo víka zavazadlového prostoru. Objem zavazadlového prostoru se zmenšil na 440 l u hatchback z 520 l u sedanu.

 

Lada Kalina Sport

Jako odkaz na starty značky Lada v závodech WTCC se objevuje sportovní varianta Lada Kalina Sport se 16ventilovým motorem zvětšeným na 1,6 l o výkonu 88 kW (120 k), ve špičkové verzi až 103 kW (140 k). Převodovka je pětirychlostní s jiným odstupňováním než má standardní model Kalina. Změnil se i převod řízení a podvozek se snížil o 20 mm použitím plynových tlumičů a nízkoprofilových pneumatik na kolech 16" resp. 17". Dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 s resp. 8,5 s. Největší rychlost základní varianty je 197 km/h.

 

Lada Vesta

Úplnou novinkou v nabídce AvtoVAZ by se už brzy měl stát nový sedan střední třídy 2180, jenž nahradí stárnoucí model Lada Priora. Nový model, o němž jsme už psali nedávno, by se měl podle Anderssona objevit koncem roku 2015. Podle Anderssona ponese jméno Vesta. Toto ženské jméno, symbolizující domov, jaro a znovuzrození přírody pochází ze slovanské mytologie. Snadno zapamatovatelné jméno vytvořila specializovaná firma BrandLab.

Příprava výroby v továrně v Togliatti už probíhá. První fáze, kterou byla modernizace montážních linek, už dokonce proběhla.

Lada Vesta bude používat novou universální platformu Lada B, vyvíjenou přímo v AvtoVAZ. Design bude vycházet z konceptu Lada XRay, jehož design už byl dílem Steveho Martina.

 

Logan od AvtoVAZ

Od jara AvtoVAZ začne v Togliatti vyrábět i vůz Renault (Dacia) Logan nové generace. To je velmi zajímavé, protože Logan první generace vyrábí moskevský závod Renaultu Avtoframos, který jich vloni dodal zákazníkům 51 842 kusů. Kromě toho Avtoframos vyrábí i modely Sandero (vloni 47 107 kusů) a Duster (vloni 88 696 kusů). Tyto v Rusku prodávané vozy se ale od Dacií, jak je známe i od nás, v mnoha ohledech liší. Zatím není jasné, dokdy se budou staré generace těchto vozů v Moskvě vyrábět. Jisté je, že minimálně původní Duster ještě ve výrobě nějaký čas vydrží.

AvtoVAZ už ale vyrábí model Largus, což je osobní i užitková verze vytvořená z vozu Dacia Logan MCV 1. generace. Celkem by Renault chtěl v Togliatti vyrábět až 350 000 vozů na bázi platformy B0, která byla původně vyvinuta pro vozy Dacia.