name | autoweek.cz

Prosinec završil neradostný rok

Prosinec završil neradostný rok

16.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pokles nových registrací osobních automobilů v Evropě v roce 2012 skončil strmým prosincovým propadem. 

V prosinci počet registrací nových automobilů v EU podle statistik zveřejněných asociací automobilek ACEA prudce poklesl o 16,3 %. Pokračuje tak a dokonce se prohlubuje sestupný trend, jenž začal už před 15 měsíci. Tento pokles je podle asociace ACEA nejstrmějším prosincovým propadem od roku 2008. Prosinec 2012 měl v průměru o dva pracovní dny méně než prosinec 2011. V EU bylo celkem registrováno 799 407 nových automobilů.

Poptávka po nových automobilech za celý rok 2012 dosáhla nejnižší úrovně od roku 1995, celkem 12 053 904 vozů. Výsledné meziroční zmenšení trhu EU o 8,2 % je nejzávažnější od poklesu o 16,9 % v roce 1993.

V prosinci většina hlavních trhů zaznamenala dvouciferný pokles v rozsahu -14,6 % ve Francii, -16,4 % v Německu, -22,5 % v Itálii a -23,0 % ve Španělsku. Velká Británie byla jediným významným trhem, jenž vykázal růst (+3,7 %). Z ekonomicky silných zemí v prosinci přišly pozitivní výsledky i ze Švédska (+6,7 %) a Nizozemska (+6,2 %).

Od ledna do prosince se výsledky na různých trzích lišily. Po celý rok byl trh Velké Británie jediným hlavním trhem, jenž zvýšil počet registrací o 5 % na 2 miliony vozů. Velká Británie předstihla Francii a stala se druhým největším evropským trhem po Německu, které omezilo svůj celoroční pokles na 3 %. Zatímco Velká Británie expandovala (+5,3 %) a Německo udrželo uvážlivý pokles (-2,9 %), země jako Španělsko (-13,4 %), Francie (-13,9 %) a Itálie (-19,9 %) zažily tvrdší pokles, který pak vedl ke zmenšení trhu EU o 8,2 %. Podrobněji vývoj v těchto zemích a Británii jsme již analyzovali dříve.

Počet registrací v EU včetně Islandu, Norska a Švýcarska v prosinci 2012 klesl na 838 428 vozů oproti 997 842 vozů za prosinec 2011. Za celý rok prodej poklesl o 7,8 % na 12,5 milionů vozů, což je nejnižší úroveň od roku 1995.

Tyto údaje zdůrazňují krizi, které automobilky v Evropě čelí, neboť recese v jižní části Evropy snižuje poptávku a úsporná opatření v řadě zemí zvýšila nezaměstnanost. Na 13 největších evropských trzích, na nichž byly první registrace nových osobních automobilů za rok 2012 byly větší než 170 000 ks, došlo k nárůstu pouze ve čtyřech zemích - Velká Británie (+5,32 %), Švýcarsko (+2,88 %), Dánsko (+0,43 %) a Česká republika (+0,42 %). Z dalších zemí byl zaznamenán nárůst registrací na Slovensku, v Maďarsku, Estonsku, Lucembursku, Bulharsku a na Islandu.

V čele prosincového poklesu stály automobilky Ford a koncern GM, kdy se evropský prodej obou automobilek propadl o 27 %. Prodej Renaultu klesl o 19 %, zatímco konkurenční PSA/Peugeot-Citroen zaznamenal pokles o téměř 19 %. Prodej skupiny Fiat klesl o 18 %.

Největší regionální automobilka Volkswagen Group v prosinci utrpěla pokles 14,5 %. Největší pokles zaznamenala značka VW. Divize Audi klesla o 18 %. Hyundai a Kia byly jediným světlým bodem. Korejské značky si vydobyly pozici atraktivní konstrukcí a dostupností svých automobilů, prodávaných s dlouhou zárukou. Prodej Hyundaie vzrostl o 9 % a jeho sesterská značka o 6 %.

Za celý rok z prvních patnácti značek (v pořadí dle počtu prvních registrací za rok 2012) oproti roku 2011 jen čtyři značky zaznamenal nárůst, a to u značek Kia (+14,57 %), Hyundai (+9,42 %), Audi (+3,69 %) a Škoda (+1,71 %). Více než polovina vozů značky Hyundai nově registrovaných v Evropě bylo vyrobeno v České republice. Z dalších značek růst zaznamenaly rovněž Land Rover, Jaguar a Jeep.

K největším absolutním poklesům prvních registrací za celý rok oproti roku 2011 došlo u značek Renault (pokles o 232 314 vozů),  Opel/Vauxhall (o 154 454 vozů), Ford (o 140 785 vozů), Peugeot (o 118 834 vozů), Fiat (o 102 071 vozů) a Citroen (o 98 869 vozů).

Poradce Peter Fuss z Global Automotive Center u Ernst & Young upozorňuje: „Skutečný pokles je mnohem horší, než o čem vypovídají statistiky, neboť prodej za celý rok byl uměle navýšen v důsledku vlastních registrací prodejců a automobilek, a to zejména na největším trhu v regionu, v Německu.“

Nejvyšší šéf Fiatu Sergio Marchionne na detroitském autosalonu uvedl, že automobilky vyrábějící ve velkém společně v Evropě v roce 2012 zaznamenaly ztrátu 5 miliard eur. Je podle něj nutné najít řešení, jak obnovit příjmy v tomto regionu.

Poptávka po automobilech má v roce 2013 v Evropě klesat šestým rokem v řadě. Agentura LMC Automotive, zabývající se průzkumem trhu nedávno odhadla, že v tomto roce se prodej vozů v západní Evropě propadne o 3,1 % na 11,4 milionů vozů. V roce 2012 to bylo 12,8 milionů vozů a v roce 2010 13 milionů vozů.

GM v tomto roce očekává pokles evropského trhu o zhruba 4 % a značný tlak na ceny. Automobilka však očekává mírný nárůst podílu svých značek Opel/Vauxhall a Chevrolet. Nejvyšší výkonný představitel GM Dan Akerson vyjádřil obavu o to, aby Německo nesklouzlo do recese.

Další neradostné prognózy najdete zde.