name | autoweek.cz

Soumrak nad solární mobilitou
27.02.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Sono Motors se loučí se Sionem a Atlas Technologies zastavuje produkci Lightyear 0. Oba vozy využívající energii ze solárních panelů měl vyrábět finský Valmet.
Zakladatelé Sono Motors bojovali, aby naplnili sen o elektrickém vozidle Sion, získávajícím velkou část energie ze slunce. Nakonec ale muselí svůj ambiciózní projekt ukončit a o práci přišlo 300 zaměstnanců start-upu.
Příběh začal elektrifikovaným Renaultem Twingo pokrytým solárními panely, které vyjelo v roce 2016. Poté společnost začala strmě stoupat v zájmu médií i investorů. Nechyběly prezentace na CES v Las Vegas, crowdfundingové kampaně, vstup na newyorskou burzu Nasdaq a přípravy na zahájení výroby v bývalé továrně Saabu v Göteborgu a velkolepá prezentace. Nakonec byla podepsána smlouva s finskou společností Valmet jako smluvním výrobcem.
Zahájení výroby bylo původně plánováno na rok 2019, ale před několika měsíci představitelé Sono Motors informovali své příznivce, že finanční zdroje nejsou dostatečné na dokončení vývoje Sionu aby jej bylo možné vyrábět. „Nepodařilo se nám získat dostat peněz a vysvětlit investorům, proč svět potřebuje Sion a že je po něm velká poptávka,“ vysvětlili tehdy zakladatelé Sono Laurin Hahn a Jona Christians.
Pro realizaci ambiciózního plánu se do konce ledna mělo najít dalších 3500 zákazníků, kteří by firmě za svůj Sion předem uhradili sníženou cenu 27 000 eur (640 000 Kč). Tato kampaň evidentně selhala. Od roku 2016 získala Sono Motors od svých podporovatelů více než 330 milionů eur a zaznamenala přes 45 000 rezervací a předobjednávek.
Jako důvody neúspěchu Sono uvádí „různé okolnosti, z nichž ne všechny byly v naší sféře vlivu, jako je pandemie Covid 19. Vzhledem k pokračující nestabilitě na finančních trzích jsme nebyli schopni přesvědčit investory, aby investovali do kapitálově náročného hardwarového produktu.“ Také se nepodařilo získat žádné státní dotace. Firma přiznává i vlastní chyby: „Podcenili jsme, jak obtížné je získat potřebné finanční prostředky.“
Sono Motors sestavila splátkový kalendář pro již uhrazené rezervace, který počítá se splátkami včetně bonusu na další dva roky. V budoucnu se chce Sono-Motors zaměřit na solární technologie a dovybavení vozidel od třetích stran. Solární řešení od mnichovské společnosti podle jejích vyjádření využívá již 23 společností, včetně například Ari Motors.
Oznámení od Sono Motors přišlo jen několik dní poté, co bankrot ohlásil nizozemský výrobce vozidel využívajících solární energii Atlas Technologies, který už dokonce produkci svého vozidla Lightyear 0 zahájil. Výroba vozu s cenou 245 000 eur (5,8 milionu Kč) se už vloni v listopadu rozeběhla u …finské společnosti Valmet. Nizozemský start-up se ještě počátkem ledna s velkou slávou prezentoval na CES v Las Vegas.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz