name | autoweek.cz

Touží Fiat po Opelu nebo Mazdě či Suzuki?

Touží Fiat po Opelu nebo Mazdě či Suzuki?

10.10.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Sergio Marchionne vybaven balíkem peněz od Chrysleru údajně dychtí po Opelu. Současně kupuje podíl v Mazdě kvůli technologii SkyActiv a touží po spojení se Suzuki. GM ale Marchionnemu vzkazuje, že Opel není na prodej.

 

Nejvyšší šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne podle médií opakovaně vrhá toužebné pohledy po churavějící německé dceři GM Opelu. Fiat měl zájem převzít Opel z rukou GM už v roce 2009. Tehdy Fiat vyjádřil svůj zájem o akvizici Opelu když se GM nezadržitelně řítilo k bankrotu. Výhradní právo na vyjednávání s GM posléze získal kanadský dodavatel Magna International se svými ruskými příznivci. Vyjednávání o prodeji Opelu skončila poté, co představenstvo GM otočilo o 180 stupňů a rozhodlo, že GM si Opel ponechá. Jediným důsledkem se tehdy stala proměna Opelu v samostatnou společnost plně vlastněnou GM. Opel tedy už má vlastní účetnictví, nicméně nemá příjmy z technologií, které vyvíjí vynaložením vlastních investic a posléze je využívají jiné koncernové značky.

Podle italského obchodního deníku Il Sole 24 Ore je Fiat znovu připraven, pokud dostane stejnou šanci jako v případě ovládnutí Chrysleru: Opel převzít zadarmo, nejlépe s nějakou hotovostí navrch. Představa italsko-kanadsko-švýcarského šéfa Fiatu spočívá v získání Opelu prakticky zadarmo podobně, jako v případě první splátky za Chrysler a v souladu s původním návrhem pro získání Opelu v roce 2009. Vlivní analytici GM totiž nabádají koncernové vedení aby se Opelu, jehož ztráta od roku 1999 dosáhla 16 miliard dolarů, zbavilo. Analytik Adam Jonas z firmy Stanley tvrdí, že GM by muselo utratit 13 miliard dolarů za to, aby někdo tento horký brambor koupil a financovat penzijní závazky Opelu. Uvedl také, že Opel je největší samostatnou hrozbou pro dlouhodobé finanční vyhlídky GM a proto by okamžitý rozchod byl tím nejlepším řešením.

Marchionne si bolestně uvědomuje kolik stojí restrukturalizace churavějící společnosti v Evropě. Pro realizaci dohody by GM muselo vystoupit z aliance s francouzským PSA Peugeot Citroen, jenž je tak jako před rozpadem. Ztráty Fiatu v Evropě vyrovnávají zisky z Ameriky, kde Fiat ovládá Chrysler a získává díky němu obrovské množství hotovosti. Ty lze podle amerických zákonů použít na akvizice, ale nikoliv na sanaci ztrát Fiatu jakožto zahraniční firmy.

Deník Il Sole 24 Ore nicméně uvádí, že dohoda by byla složitá, neboť GM pravděpodobně nebude chtít posílit pozici svého konkurenta Chrysleru, u něhož by nepochybně skončily technologie Opelu používané i u dalších značek GM.

Zvládnutí dvou churavějících značek trpících identickými problémy, tedy Fiatu a Opelu, by rovněž bylo náročné. GM své závazky vůči Opelu/Vauxhallu potvrdilo a odmítlo zprávu v italských novinách. Šéf dozorčí rady Opelu Steve Girsky říká, že jeho společnost není na prodej: "GM za Opelem plně stojí. Opel je plně integrovanou součástí celosvětového působení GM a životně důležitý pro budoucí úspěch GM v Evropě. A aliance GM a PSA běží na plné obrátky."

Akvizice Opelu je sice nejčastěji tiskem skloňovaným připravovaným Marchionneho krokem, nicméně nikoliv jediným. Zájem má i o spolupráci Mazdy s Alfou Romeo. Ač se občas zdá, že vše uvízlo na mrtvém bodě, Fiat se rozhodně snaží i zde získat co se dá. Mazda a Fiat zahájili jednání o spolupráci dobře a nyní diskutují o všech možnostech jak společně snížit náklady. Podle nejvyšších představitelů obou společností se dá leccos získat, včetně společného využívání technologií Mazdy SkyActiv.

Sergio Marchionne už veřejně naznačil možnost získání kapitálového podílu v Mazdě, která poté, co se téměř úplně zbavila podílu Fordu hledá nového spojence. Nejvyšší výkonný šéf Mazdy Takashi Yamanouchi by nejspíše od Fiatu uvítal určitý závazek, nejspíše ve formě malého majetkového podílu v Mazdě. Kromě technologií jsou velkou prioritou obou společností regionální synergie. Fiat potřebuje záchytný bod na asijských trzích, kde je Mazda silná, a japonská automobilka se chystá agresivně expandovat na trzích jako je Brazílie, kde je tradičně silný Fiat.

Pro Alfu Romeo by technologie SkyActiv od Mazdy slušely rozhodně lépe, než vozy od Chrysleru. Není ale žádným tajemstvím, že Ferdinand Piech se chce zmocnit značky Alfa Romeo pro Volkswagen. Marchionne mu to nechce dovolit. Naopak se snaží sám něco ulovit v Piechově revíru zvaném Volkswagen. Objektem Marchionneho touhy je jeho japonský partner Suzuki Motor. Pro japonský deník Nikkei Marchionne uvedl, že chce posílit vazby mezi Fiatem a Suzuki. Suzuki již Fiatu dodává malý crossover Sedici vyráběný v Maďarsku. Fiat za to dodává Suzuki vznětovými motory. Právě tento obchod pomohl vrazit klín mezi Suzuki a Volkswagen poté, co Volkswagen získal v Suzuki podíl 19,9 % a stal se tak jejím největším akcionářem. Ve Wolfsburgu poté tvrdě kritizovali spolupráci Suzuki s Fiatem, což rozlítilo patriarchu japonské společnosti Osamu Suzukiho.

Suzuki chce se od této roztržky snaží své kapitálové vazby s Volkswagenem zbavit, jenže VW to nemá v úmyslu. Marchionne podle Nikkei prohlásil, že si přeje rozšířené partnerství ve snaze snížit náklady a má v plánu udělat cokoli, co by vazby Fiatu se Suzuki posílilo. Je ironií, že Volkswagen a Fiat si vzájemně hledí přes plot s touhou po tom, co ten druhý má pevně pod kontrolou. Napětí dokonce vyvrcholilo slovní přestřelkou mezi Marchionnem a představiteli Volkswagenu.