name | autoweek.cz

Volkswagen se vrhá do elektromobility

Volkswagen se vrhá do elektromobility

12.09.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V předvečer zahájení autosalonu ve Frankfurtu nejvyšší představitel VW Group Matthias Müller ohlásil spuštění programu Roadmap E, znamenajícího investice mnoha miliard eur do rozvoje elektromobility. Program se bude týkat i značky Škoda.
Snaha Volkswagenu dostat se do čela vývoje v oblasti elektromobility nabírá na obrátkách. VW Group do roku 2030 hodlá investovat 24 miliard eur do vývoje bezemisních vozidel s cílem vytvořit masový trh pro elektřinou poháněné automobily.
 
Do roku 2025 chce mít Volkswagen po celém světě v rámci všech svých značek k dispozici 80 modelů s elektrickým pohonem (z toho má být 50 elektromobilů a 30 plug-in hybridů). To je výrazné navýšení proti dříve ohlášenémuo plánu investovat do elektrompobility do roku 2025 12 miliard eur s cílem nabídnout 30 elektricky poháněných modelů. V roce 2030 by měl mít variantu s elektrickým pohonem každý ze 300 modelů všech koncernových značek.

Co se týče značky Škoda, tak ta v roce 2019 uvede model Superb s hybridném pohonem a v roce 2020 představí svůj první elektromobil s bateriemi, který by měl do znčné míry vycházet ze studie Vision E, která je v pozměněné podobě ve Frankfurtu k vidění poprvé v Evropě.
 
Od propuknutí skandálu s podváděním při měření emisí NOx v USA Volkswagen změnil svou strategii, Do té doby poměrně vlažný přístup k elektromobilitě se radikálně změnil. Volkswagen se snaží vylepšit si pověst sázkou na ekologická témata, přičemž elektromobilita hraje prim.  Podle koncernového šéfa Matthiase Müllera nemůže společnost jako je Volkswagen být ve vleku událostí, ale musí zaujmout v této oblasti vedoucí postavení: „Transformace v našem průmyslu je nezastavitelná a my budeme v jejím čele.“
 
Stejně jako média bývají i vedení automobilek doslova posedlé srovnánváním se s americkou Tesla Motors. Platí to i o Volkswagenu. Přitom objem výroby Tesla Motors je zatím zcela zanedbatelný - v roce 2016 dodala 76 000 vozidel, zatímco koncern Volkswagen překonal hranici 10 milionů. Přesto i Müller porovnával technické a cenové parametry připravovaného elektromobilu I.D. právě s Teslou Model 3.
 
Volkswagen rovněž zahájil v Číně, Evropě a Severní Americe hledání strategických partnerů pro výstavbu továrny na Li-Ion akumulátory pro elektromobily s předpokládanou investicí ve výši 50 miliard eur. Volkswagen chce získat výrobní kapacity více než čtyřikrát převyšující výrobní kapacitu Gigafactory Tesly Motors v Nevadě, protože produkce elektromobilů v rámci koncernu VW bude mnohonásobně vyšší než u Tesly.
 
Základem modelového programu koncernu VW bude využití speciální platformy MEB, vyvinuté pro velkosériově produkovaná vozidla s elektrickým pohonem. Kompaktní model, který bude na tomto základě uveden na trh v roce 2020, má mít dojezd 600 km. Volkswagen ale současně pracuje na dalších dvou platformách pro elektromobily. Podle Müllera ale má mít příští generace elektromobilů dojezd až 1000 km i víc!
 
Problémem ale bude, kdo tato auta bude kupovat. V roce 2016 dosáhl prodej elektromobilů v Evropě podíl 0,67 % z celkového prodeje všech osobních aut. Cílem Volkswagenu (i značky Škoda) je přitom dosažení podílu 8 % z celkové produkce v roce 2021. Müller dokonce věří v úplný přechod od konvenčního na 100% elektrický pohon: „To není nějaké naše přání, ale příkaz rozumu!“
 
Müller rovněž zdůraznil, že koncern pracuje na vývoji autonomních vozidel, což dokumentoval tím, že ho před přítomné přivezlo vozítko Sedric a podobně bez řidiče přijel koncept Audi Aicon, který už dokonce ani nemá pedály a volant.
 
O tom, že ne pro všechny bude budoucnost stejná ale svědčí další vystavované novinky koncernu VW, jako je studie nejvýkonnější verze pickupu Volkswagen Amarok s motorem V6 TDI, nové Porsche Cayenne, Bugatti Chiron, Lamborghini Huracán Performante a Aventadór S Roadster, Audi RS V10, ale i Seat Cupra R nebo Škoda Kodiaq Scout...
 
Na druhou stranu Volkswagen jen horko-těžko dohání to, co je například pro francouzské Peugeoty a Citroëny dávno samozřejmostí. Müller totiž s velkou slávou také ohlásil, že do budoucna budou mít všechny koncernové vozy se vznětovými motory pro zachytávání emisí NOx systém katalytické redukce (SCR).