name | autoweek.cz

Atraktivnější Dacia Spring

Atraktivnější Dacia Spring

21.02.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dacia představuje modernizovaný elektrický model Spring se zcela novým designem exteriéru i praktičtějším interiérem s přizpůsobitelnou digitálním 7“ přístrojovým panelem se a 10“ centrálním displejem. Přitom zůstává nejefektivnějším elektromobilem na evropském trhu.

První elektromobil značky Dacia byl uveden na trh v roce 2021 a získal ocenění AutoBest - Best Buy Car of Europe for 2022. Od té doby je Dacia Spring bezkonkurenčně cenově nejdostupnějším elektromobilem na evropských trzích. Při nezávislém měření elektromobilů EcoBest Challenge 2021 dosáhl Spring nejlepší poměr uváděného a reálného dojezdu a především dosáhl zdaleka nejlepší efektivitu vyjádřenou dojezdem na 1 kWh výsledkem, jaký dosud nebyl žádným elektromobilem překonán. Dacia Spring vyniká v reálném dojezdu díky mimořádně nízké hmotnosti dané poměrně malými rozměry akumulátoru.

 

V roce 2022 dostal Spring novou identitu značky a v roce 2023 výkonnější motor o výkonu 48 kW (65 k). Celkem bylo od uvedení na trh v Evropě zaregistrováno více než 140 000 vozů Dacia Spring, přičemž prodejní výsledek do značné míry limitovala kapacita výroby závodu Dongfeng EV v čínském Š-jenu (Shiyanu).

 

Vstříc potřebám zákazníků

Dacia Spring sice není oblíbencem motoristických médií, nicméně úspěšně oslovuje zákazníky, kteří oceňují to, že dokonale splňuje požadavky na jednoduchou, cenově dostupnou a maximálně efektivní mobilitu s nulovými místními emisemi. Majitelé nevyhledávají maximální, často nereálnou hodnotu dojezdu, protože údaje ze systému konektivity vozidel ukazují, že průměrný uživatel Dacie Spring ujedou denně v průměru 37 km při průměrné rychlosti 37 km/h a v 75 % případů vůz dobíjejí doma, takže nepotřebují vysokovýkonné dobíjení.

 

Modernizovaná Dacia Spring dál rozvíjí vlastnosti, které jí zajistily úspěch. Přitom je díky novému designu atraktivnější a získává na praktičnosti díky prostornějšímu interiéru. Modernizovaný Spring těží z nového stylu designu značky Dacia, který byl poprvé použit u nejnovější generace modelu Duster. Proměna je neméně radikální i ve zcela přepracovaném interiéru. Jedinou částí karoserie, která zůstala zachována z předchozího modelu, tak je střecha.

 

V souladu s filozofií značky Dacia je inovovaný Spring navržen tak, aby byl co nejvíc odolný. Například kryty prahů jsou lehké a snadno se vyměňují. Stejně jako u všech nových modelů Dacia byly odstraněny chromované lišty. Zmizely i střešní lišty, které jsou u vozu používaného převážně na krátké cesty po městě zbytečné a jejichž absence šetří hmotnost a zlepší aerodynamiku, takže se tak dojezd.

 

Spring je mimořádně kompaktní (délka 370 cm, rozvor náprav 242 cm) a má jeden z nejmenších průměrů otáčení  - obrysový 9,60 m. Zavazadlový prostor se zvětšil na objem 308 l, se sklopenými zadními sedadly 1004 l. Další odkládací prostor je pod přední kapotou s objemem 50 l.

 

Vysoká efektivita díky nízké hmotnosti

Spring je díky použití velmi kompaktního akumulátoru jediný elektromobil, který má hmotnost nižší než tunu - 984 kg, zvýšila se  pouze o 6 kg - což je klíčovým faktorem pro mimořádnou efektivitu. Akumulátor s kapacitou 26,8 kWh tak může zajistit dojezd přes 220 km.

 

Pro další optimalizaci dojezdu je Spring nově vybaven systémem rekuperačního brzdění, který se aktivuje volbou režimu B na novém ovladači převodovky. Dacia Spring je standardně vybavena nabíječkou na střídavý proud o výkonu 7 kW pro domácí zásuvky, za příplatek je k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 30 kW.

 

Špičková technika

Pro pohodlnější řízení Spring vybaven přizpůsobitelným digitálním přístrojovým štítem se 7“ barevným displejem. Media Control je multimediální systém, který se standardně dodává do základních výbavových úrovní Essential a Expression. Lze jej ovládat z volantu, přičemž informace o médiích se zobrazují na digitálním přístrojovém štítu. Po připojení k bezplatné aplikace Dacia Media Control může řidič z displeje svého chytrého telefonu ovládat funkce rádia/médií a přistupovat k dalším funkcím, např. navigace.

 

Systém Media Nav Live, který je součástí standardní výbavy Extreme a za příplatek se dodává u výbavy Expression, je vybaven velkým centrálním 10“ dotykovým displejem, který integruje on-line připojenou navigaci po dobu 8 let s dopravními informacemi v reálném čase a vždy aktuálními mapovými podklady Evropy. Nabízí také bezdrátové ovládání systémů Apple CarPlay a Android Auto. Systém Media Nav Live je rovněž vybaven dvěma porty USB.

 

Výbava nové Dacie Spring byla doplněna o nové jízdní asistenty, které splňují nejnovější evropské bezpečnostní normy: automatické nouzové brzdění, rozpoznávání dopravních značek s varováním před překročením rychlosti, asistent parkování vzadu, nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, systém sledování pozornosti řidiče a nouzové volání (eCall). Aby Dacia svým zákazníkům usnadnila život, přidala chytré tlačítko My Safety pro rychlý přístup k preferované konfiguraci asistenčních systémů pro řidiče.

 

Rozšířená nabídka

Nový Spring je vybaven úchytnými body YouClip, jednoduchým systémem, který vynalezli inženýři společnosti Dacia. Umožňuje bezpečné připojení specializovaného příslušenství. Poprvé Spring nabízí i možnost obousměrného nabíjení V2L (vehicle to load), takže vůz lze využít i jako zdroj energie 220 V/16 A pro napájení elektrických spotřebičů.

 

V základní standardní výbavě Essential s motorem 33 kW (45 k) je 7“ digitální přístrojový štít, výškově nastavitelný volant, posilovač řízení, systém Media Control s USB vstupem, tempomat, ovládání rádia na volantu, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, zadní parkovací senzory a 12 V zásuvka. Výbava Expression s motorem 48 kW (65 k) přidává mj. klimatizaci. Extreme s motorem 48 kW (65 k)má elektricky ovládaná zrcátka a zadní okna a multimediální systém Media Nav Live.

 

Zahájení prodeje modernizované podoby Dacie Spring je plánován na letní měsíce. Nová Dacia Spring bude k dispozici také ve dvoumístné užitkové verzi Cargo.