name | autoweek.cz

Veletrh s elektrickým nábojem

Veletrh s elektrickým nábojem

23.09.2022 | Vladimír Rybecký | Doprava

Veletrh nákladních a užitkových vozidel IAA Transportation v Hannoveru ukazuje, že v segmentu lehkých užitkových vozů přebírá vládu elektrický pohon. Nejvýznamnější novinky zde jsou Ford E-Custom, Iveco eDaily, Renault Trafic E-Tech Electric a Volkswagen ID. Buzz Cargo.

Gigantický veletrh užitkových a nákladních vozidel IAA Transportation v Hannoveru se kvůli covidové přestávce vrací po čtyřech letech. Výstava ukazuje, že výrobci v segmentu lehkých užitkových vozidel zcela vsadili na elektrický pohon. U Volkswagenu – Užitkové vozy, Fordu, Renaultu i Iveca jsou vystavené elektrické dodávky s akumulátory, a dokonce i s vodíkovými palivovými články. Nejvýznamnější výrobci tak vysílají jasný vzkaz pro dopravce: zapomeňte na naftu!

 

U Volkswagenu – Užitkové vozy je pochopitelně hvězdou elektromobil ID. Buzz Cargo, který byl právě zde ještě před zahájením prodeje korunovaný za dodávku roku International Van of the Year 2023. Vystaveno je několik speciálně upravených verzí od různých nástavbářů, což dokazuje, že ID. Buzz Cargo s elektrickým pohonem může být nesmírně všestranným vozidlem. Druhou hvězdou na stánku byl pick-up Amarok nové generace, který přijde do prodeje příští rok na jaře. Impozantní automobil, vyvinutý ve spolupráci s Fordem, rovněž ukazuje několik možností nástaveb.

 

U Fordu Pro byl vedle několika E-Transitů a nové generace pick-upu Ranger v centru pozornosti nový Transit E-Custom. Ford připravuje i zcela novou plug-in hybridní verzi Custom PHEV, která bude vybavena novým zážehovým motorem 2,5 l a akumulátorem s kapacitou 11,8 kWh poskytujícím elektrický dojezd 57 km.

 

Na stánku Renaultu Pro+ samozřejmě kraluje nový Trafic E-Tech Electric, který doprovázejí Master E-Tech Electric a Kangoo E-Tech Electric. Všechny jsou nejen ve standardních karosářských verzích, ale i se speciálními nástavbami. Partner Renaultu Hyvia vystavuje Master H2-Tech poháněný palivovými články na vodík. Jeho testy v současné době probíhají ve Francii v běžném provozu s různými obchodními partnery.

 

Iveco vyvolalo senzaci s nejnovějším eDaily, jehož inzerované výkony se zdají být v tomto segmentu neobvykle vysoké. Iveco eDaily se bude nabízet jako skříňová dodávka, podvozek s kabinou nebo dvojkabinou, podvozek a minibus s několika výškami a rozvory a celkovými hmotnostmi od 3,5 do 7,2 t. Vůz může být vybaven jedním, dvěma nebo třemi akumulátory o kapacitě 37 kWh. Trakční elektromotor má výkon 140 kW (190 k). Po jeho boku stojí podvozek Daily s palivovými články jako výsledek partnerství s automobilkou Hyundai. Iveco eDaily FCEV s celkovou hmotností 7,2 t má stejný elektromotor o výkonu 140 kW jako verze s akumulátorem a palivový článek Hyundai o výkonu 90 kW. Prototyp má šest nádrží, které pojmou 12 kg vodíku, což umožňuje dojezd 350 km.