name | autoweek.cz

Výrobní plány čínských automobilek pro Evropu

Výrobní plány čínských automobilek pro Evropu

06.05.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čínská automobilová invaze přichází do Evropy v úplně jiné podobě, než se předpovídalo - namísto laciných aut z Číny čínské automobilky připravují výrobní závody v Evropě!

BYD, Chery, Dongfeng a Geely patří mezi automobilky plánující evropskou produkci. K tomu se přidává Leapmotor, jehož vozy chce v Evropě vyrábět Stellantis. Čínské automobilky se snaží zajistit si výrobní kapacity v Evropě, protože Evropská unie zvažuje k současnému 10% dovoznímu clu na dovoz čínských vozidel přidat ještě represivní clo aby se vyvážily státní dotace poskytované čínským automobilkám. Podívejme se, jak čínské společnosti plánují reagovat na toto nebezpečí výrobou v Evropě. Dodejme, že kromě níž uvedených projektů vlády několika zemí EU nadbíhají čínským společnostem aby se orientovaly právě k nim. Především německá vláda intenzivně hledá možnosti záchrany velkého výrobního závodu Fordu v Saarlouis.

 

BYD

Společnost BYD po dohodě s maďarskou vládou buduje v maďarském Segedíně novou továrnu. Dohoda byla podepsána vloni v listopadu a už v červnu 2025 by ze závodu měla vyjet první auta ze zkušebního provozu s tím, že výroba bude spuštěna do konce roku 2025. V rámci svého cíle dosáhnout 5% podíl na prodeji elektromobilů v EU BYD plánuje roční kapacitu 150 000 vozů s výhledem na její následné zdvojnásobení na 300 000 aut ročně. BYD v současné době hledá pro maďarský výrobní závod místní dodavatele ve střední Evropě.

 

Chery

Automobilka Chery Auto oznámila, že bude vyrábět vozy své značky Omoda v bývalé továrně Nissanu v Barceloně. Zahájení výroby ve společném podniku se španělskou společností EV Motors je naplánováno ještě v letošním roce ve čtvrtém čtvrtletí. Do roku 2029 plánuje vyrábět 150 000 vozidel ročně.

 

Španělsko v roce 2020 spustilo ambiciózní plán, jak přilákat do země výrobu elektricky poháněných vozidel a akumulátorů pomocí fondů Evropské unie pro pomoc při pandemii. Vláda v Madridu letos otevře dvě výběrová řízení na společnosti, které požádají o půjčky a granty na výrobu elektromobilů z fondů EU v celkové výši 1,7 miliardy eur. EV Motors ovšem pro obnovení výroby v závodě v Barceloně nemá podporu španělské vlády. Vydatně ji nicméně podporuje regionální vláda Katalánska. Závod Nissanu, v němž výroba skončila v roce 2021, byl částečně předán španělskému výrobci elektrických motocyklů a minivozítek Silence a místním strojírenským skupinám QEV a EV Motors, které z něj plánovaly udělat centrum pro elektromobily. Společnost EV Motors nad ním vloni získala plnou kontrolu a sehrála klíčovou roli v rozhovorech s Chery.

 

Chery také jedná o otevření druhého evropského závodu, a to v Itálii. Italská vláda nabídla Chery stávající nevyužité závody jako potenciální výrobní místa ale podporuje i postavení nové továrny na zelené louce v jižní Itálii. Chery v Evropě prodává z Číny dovážené vozy značek Omoda a Jaecoo.

 

Dongfeng

Dongfeng Motor Group (DMG) jedná s italskou vládou o otevření závodu na výrobu více než 100 000 vozidel s hybridním pohonem ročně, protože prodej elektromobilů je v Itálii velmi malý (vloni to byla 4 %). Vláda v Římě Dongfengu nabízí několik možností pro výrobní závody. Agentuře Reuters to sdělil Qian Xie, který vede operace v Evropě.

 

Dongfeng jako partner skupiny Stellantis v Číně vyrábí vozy jejích značek Citroën a Peugeot, ovšem jejich prodej se propadl na zanedbatelnou úroveň. Šéf Stellantisu Carlos Tavares varoval italskou vládu před umožněním výroby v Itálii čínským automobilkám, protože by to mohlo znamenat odsunutí části produkce Stellantisu (tj. vozů značek Fiatu, Alfy Romeo a Lancia) z Itálie. Dongfeng má v Číně velké problémy, protože na rozdíl od jiných jeho produkce se stále nevrátila na předcovidovou úroveň (Dongfeng je také výrobcem vozů Honda a Nissan). Dongfeng ve spolupráci s Renaultem v Číně vyrábí i malé elektromobily Dacia Spring.

 

MG

Značka MG, patřící čínské společnosti SAIC, uvedla, že během dvou až tří let rozhodne o výrobě vozů v EU. Místo pro výrobu vybere na základě nákladů na energii a pracovní sílu. Další možností je Velká Británie, největší trh MG v regionu. SAIC vlastní část továrního komplexu v Longbridge v Anglii, který dříve patřil automobilce MG Rover, ovšem montážní prostory byly v roce 2021 prodány pro bytovou výstavbu. MG je nejprodávanější čínská automobilka v Evropě.

 

Leapmotor

Společnost Leapmotor, kterou z 21% vlastní společnost Stellantis, hledá možnosti, jak vyrábět své vozy v evropských závodech Stellantisu. Výroba elektrického miniautomobilu T03 z dovážených komponent by měla začít už letos v létě v továrně Stellantisu v polském městě Tychy. Stellantis navíc zvažuje, že by ve svém závodě Mirafiori v Turíně mohl vyrábět až 150 000 elektricky poháněných crossoverů Leapmotor ročně.

 

Geely

Společnost ElectroMobility Poland (EMP) v roce 2022 podepsala licenční smlouvu se společností Geely na používání její platformy SEA (Sustainable Experience Architecture) pro elektromobily se značkou Izera. Jenže plán na vybudování závodu na výrobu elektrických vozidel ve spolupráci s Geely se zrodil z dohody s minulou vládou. Nová vláda musí do léta rozhodnout zda podpoří tento projekt, který má slíbenu podporu z fondů Evropské unie na obnovu.

 

Polsko má dva roky na to, aby utratilo téměř 60 miliard eur v půjčkách a grantech od EU. Proto dokončuje revizi výdajového plánu s cílem prodloužit termín pro projekt továrny na elektromobily s odkazem na domácí značku, která by vznikla s technickou podporou od čínské Geely Holding, což je i mateřská společnost automobilky Volvo. Nová vláda spolupráci se společností Geely není moc nakloněna, nicméně navrhované alternativy mají značné nedostatky a do projektu už byly investovány značné prostředky. Navíc hrozí, že pokud nevznikne v Polsku, tak jej Geely realizuje v jiné zemi EU.

 

BAIC

Jedna z největších státních automobilek v Číně, BAIC z Pekingu, vstupuje krok za krokem na evropské trhy s jasnou orientací na země střední a východní Evropy. Za svou základnu si vybrala Polsko, kde se tyto vozy prodávají od loňského roku. Na nedávném autosalonu v Poznani měla společnost BAIC zdaleka největší expozici, v níž představovala značnou část své produkce, včetně vozidel, která zatím nejsou a v nejbližší době ani nebudou v Evropě v prodeji. Také BAIC se připravuje na možnost zavedení represivního cla na vozy dovážené z Číny. Proto už hledá možnosti výroby resp. montáže svých vozů v některé nízkonákladové zemi EU.

 

Nio

Při loňském veletrhu IAA v Mnichově evropský šéf čínského výrobce exkluzivních elektromobilů umožňujících výměnu akumulátorů namísto dobíjení Hui Zhang oznámil plán firmy vyrábět svá auta i v Evropě až 100 000 vozů ročně. Od té doby ale není o případném projektu nic známo.

 

Great Wall

Po krachu výroby v Bulharsku ve společném podniku Loveč také GWM opět hledá možnosti výroby svých vozů značek Ora a Wey v Evropě.