name | autoweek.cz

Pohled do budoucnosti v Pražské tržnici

Pohled do budoucnosti v Pražské tržnici

09.09.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Festival Future Port Prague, spojený s odbornou konferencí, přiblížil v prostorách Pražské tržnice mnohé nové technologie. Významnou roli zde hrály ukázky nových způsobů mobility. Akce ukázala jak velký zájem o moderní techniku je mezi mládeží - navzdory výtkám vůči úrovni technického vzdělávání u nás.
Festival Future Port Prague měl skutečně široký záběr. Atrakcí byly závody dronů, k vidění byla virtuální realita, nanotechnologie, mnoho příkladů 3D tisku i ukázky umělé inteligence (AI). Expozice doplňovala vystoupení vizionářů a odborníků z různých oblastí.
 
To vše přitahovalo velkou pozornost mnoha mladých lidí, kteří vyhrazený prostor tržnice zaplnili v hojném počtu a svým zájmem prokazovali, že by i v tomto ohledu mohla být budoucnost nadějná. Jen je potřeba tento zájem podporovat a přizpůsobit mu i zatím zoufalý stav našeho školství.
 
Expozice byly rozděleny do zón IoT (umělá inteligence), VR (virtuální realita), Nano/3D/Healthcare s ukázkami nanoproduktů, 3D tisku a telemedicíny, Nové materiály a Mobilita. Mezi novými materiály hrálo prim první představení grafenu v České republice, ultratenkého 2D materiálu s výškou jediného atomu a s unikátními vlastnostmi. Grafen je tvrdší než ocel, je průhledný, ohebný a dokonale vodivý. Očekává se, že tento revoluční materiál může způsobit revoluci v elektronice, strojírenství, letectví, medicíně i dalších odvětvích. Schopnost grafenu pracovat s frekvencemi v řádu THz může způsobit revoluci při výrobě superrychlých čipů, senzorů, laserů nebo solárních článků s nevídaně vysokou účinností.
 
Největší prostor na festivalu zaujímalyukázky mobility. Slibovaná největší atrakce, kterou měl být koncept Škoda Vision E s elektrickým pohonem, tu sice byla k vidění jen ve virtuální realitě (skutečné vozidlo se už představuje k evropské premiéře ve Frankfurtu), nicméně šlo o zřejmě největší přehlídku alternativních způsobů pohonu a nových systémů mobility, jaká u nás dosud byla k vidění. Elektropohon reprezentovala elektrokola i prototyp skútru Čezeta. Z mnoha vystavených elektromobilů stojí za vyzdvižení zejména dodávkové vozidlo StreetScooter Work, vzešlé z iniciativy německé pošty, čínský BYD e6, slibující dojezd 400 km, Fiaty 500e či rozšíření nabídky internetového obchodu Alza o elektromobily Tesla Model X a BMW i3. K elektromobilitě patřila i expozice společnosti Ensto se širokou nabídkou dobíjecích stanic.
 
Toyota předvedla ukázku vozidel s hybridním vozidel včetně nejnovější generace modelu Prius, crossoveru C-HR a sportovního vozu Lexus LC 500h. Mezi nejzajímavější exponáty se řadil především vůz Toyota Mirai, elektromobil, u něhož elektrickou energii pro pohon dodávají palivové články, v nichž reaguje vodík s kyslíkem ze vzduchu. Vozítko s palivovými články ale bylo k vidění i na stánku pozoruhodného vzdělávacího projektu nvias, vytvářejícího prostor pro experimentování pro děti a mladé lidi.
 
Mimo rámec vozidel s elektrickým pohonem k atrakcím patřil obojživelný mikrobus Enjoy Sprinter a představovení  projektu Chytré auto společnosti T-Mobile.
 
Rozsáhlou expozici připravila Škoda Auto. K vidění zde kromě virtuální podoby studie elektromobilu Vision E byla studie Vision S, proti dřívějším prezentacím vybavená novými koly a výjimečně umožňující i pohled do interiéru na ovládací a informační prvky. Velký zájem budila i expozice Škoda Auto DigiLab, opět s virtuální realitou.
 
Jedním z nejzajímavějších vozidel byl minibus Navya Arma, pozoruhodný nejen elektrickým pohonem, ale především plně autonomním provozem. Ten už jezdí bez řidičů na pravidelné lince v Lyonu a je využíván k předváděcím jízdám jako shuttle po celém světě. Pozadí tohoto projektu přiblížil Fréderic Sardou.